09 mars 2011

Mera om den minskade rättssäkerheten

För drygt ett år sedan blev det s.k. tunnelbanefallet uppmärksammat. Där en ung man blev provocerad av poliser, men som filmade det hela. Det är också känt som Tuggarna-fallet. Som ett exempel på bristande rättssäkerhet, att poliser ibland gör som det faller sig - utan att vara speciellt goda föredömen för hur ett rättssamhälle och dess företrädares ska uppträda.

Jag skrev om det då i februari ifjol. Ni kan läsa om det bl a här, där finns också länkar till vad andra skrivit om polis och rättssäkerhet, bl a Hans Lindblad. Fler texter i samma ämne, polis och rättssäkerhet.

Igår läste jag - på Facebook - om att nu ska det bli rättegång, där poliserna ska granskas. Äntligen. Här länken till Tuggarnas text om detta.

Vad ska vi tro om utgången av den rättegången? Blir poliserna fällda? Och i så fall, får det några konsekvenser betr polisens uppträdande?

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, det märks att du är lite äldre som tror att detta faktiskt skulle få någon påföljd för poliserna.

Vi lever i europas nordkorea, wake up.

The pirate bay rättegången här senast, alla större länder kämpar för att begränsa och stänga ner internet.

Vi lever i en drömvärld, inom 20 år kommer vi inte kunna leva såhär fritt.

Lars-Erick Forsgren sa...

Visst är jag lite äldre. Det är inget att göra åt. Om du kollar lite mera på mina olika inlägg får du nog lite bättre bild av mina åsikter.

Dock, att jag öht ställer frågan innebär givetvis att jag har mina tvivel...
Samtidigt anser jag att rättssäkerhet är oerhört viktigt.

Riktig i klass med Nord-korea är vi dock inte. Inte än.