29 augusti 2010

Ett lästips att tänka till ifrån

Orkar inte skriva något längre el genomabetat inlägg idag.
Men ska ge ett lästips. Det är i DN-debatt jag hittat en intressant artikel av statsvetaren Leif Lewin (s, men tämligen oberoende som statsvetare tycker jag).
Han skriver om moderatenas utveckling, kallar dem för de "borgerliga" men det kan väl förlåtas honom. Och han efterlyser den "borgerliga berättelsen", dvs visionen bortom pratet och valslogans.

Det kan jag instämma i, dock delar jag inte hans synbara uppskattning av vad de de facto gjort...

Däremot konstaterar han att nyliberalismen är slut som moderaternas ideologi. Reinfeldts moderata parti är social-konservativt. Vilket jag skrivit om redan flera gånger på denna blogg. Scrolla ner bara...

Moderaterna är socialkonservativa, liksom socialdemokratin.

Som randanmärkning, filosofiska rummet i radions p1 diskuterade liberalismen idag. Intressant. En sak som sas var att idag är det liberalism som är ideologin, överallt i Sverige.
Jag tänker då på ungmoderaternas klagan för säg tio år sedan el så över att alla partier var mer eller mindre socialdemokrater.

Jag vill nog mena att båda påståendena är kraftigt överdrivna.

Inga kommentarer: