28 juni 2010

DN är konservativt och illasinnat, men valpejl ändrar sig

Häromdagen skrev jag inte bara till DN utan även till SVT Valpejl. DN:s svar var inte speciellt upplyftande, tvärtom. Se föregående bloggpost.

I mitt mail till Valpejl så var jag kritisk emot att för få partier redovisades och argumenterade för en större bredd, i linje med vad jag skrev i min bloggpost om detta. Och ser man på, även SVT svarade, och faktiskt mycket tillmötesgående! Visserligen var de lite undanglidande ursäktande för hur deras "första försök" såg ut, men det var fullt tydligt att de tagit kritiken till sig på ett positivt sätt! Som framgått även av andra bloggar så var jag inte ensam om kritiken, men nu skriver de att "inför den officiella lanseringen av Valpejl på torsdag har vi skickat ut enkäter till alla de partier som ställer upp i riksdagsvalet."

Visst måste man vara uppmärksam till hur Valpejl utformas även i fortstättningen, men deras svar visar att det - ibland - kan löna sig att vara alert och att säga ifrån. Och att i vart fall SVT lyssnat denna gång. Nu blir det alltså inte bara riksdagspartierna och sverigedemokraterna som syns där, utan även piratpartiet med flera.

Där fick SVT en guldstjärna av mig. Men för DN blev det ingen stjärna, bara en ilsken bock i kanten.

2 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

Skönt när något ger med sig, och guldstjärna till SVT och SR, som sagt.

DN däremot... Känns inte som om man ska hålla andan medan de funderar på saken ;)

Lars-Erick Forsgren sa...

Visst.
Det är tragiskt med DN, som ändå har ett par-tre goda och intressanta skribenter: Macej Zaremba, R Schwartz och ofta förekommande Dilsa Demirbag-Sten. Och enstaka andra.
Men på ledarsidan är det oftast mörkt. Man hoppar till om det står ngt vettigt där.
I det närmaste lika illa i den rena nyhetsrapporteringen.