11 mars 2009

Många liberaler, men svårt att samla oss till debatt

Det som slagit mig redan jag började bloggade mera aktivt, det är hur många människor med liberala åsikter som det finns. Ibland har de andra eller inga etiketter, men tveklöst har de i vart fall i många av de aktuella debatterna klart liberala åsikter. Tänk bara på debatterna om FRA, Ipred och liknande hot mot den personliga integriteten och rättssäkerheten. Detta är en skarp kontrast till hur det ser ut i partiväsendet, liksom i debatten i de traditionella media.

Det finns också olika liberala forum och liberala bloggar, men de är dåligt besökta, och ofta verkar de tyna bort. I detta ligger en motsättning som är svår att förklara. Möjligen är det så att de flesta liberaler, mera intresserar sig för aktuella frågor än idedebatt. Men kan detta då i så fall vara en orsak till liberalismens förfall inom det parti som traditionellt hyst liberalerna i Sverige, dvs folkpartiet? Och kanske orsak till att den liberalisering som ett tag pågick inom centern stannade av mer eller mindre försvann? Man kan inte, orkar inte knyta ihop de aktuella frågorna med den ideologiska aspekten.

Det interna debattforum som en tid fanns inom fp, det lade partiet ned. Möjligen för att debatten var för livlig där? (OK, ett problem var också att den endast nådde folkpartister.) Den efterföljare som kom på privat initiativ självdog pga för lite intresse. Jag uppmärksammade en blogg som hette och heter "Liberal 2010" och blev en av administratörerna. Grundaren la dock av, och aktiviteterna utöver mina, har varit på låg nivå där en tid. Anledingen till den bloggen var FRA-lagen och den oro som då många kände för liberalismens framtid, oberoende av partietiketter.
Den bloggen som ett debattforum finns kvar och jag ser gärna att fler tar del av och deltar där.
http://liberal2010.blogspot.com/

Ett par Värmdöbloggare har också aktualiserat behovet av, eller uttryckt önskmål om en debatt om liberal värden.
De är Mårtensson (c), t ex i detta inlägg:
http://martenssonsmeningar.blogspot.com/2009/03/till-liberalismens-forsvar-ii.html

och Fredrik Sneibjerg (fp) med denna blogg:
http://fredriksfunderingar.blogspot.com/

När det gäller Stefan Mårtensson vill jag också uppmärksamma hans upprop för en intellektuell allemansrätt:
http://martenssonsmeningar.blogspot.com/2009/03/uppropet-for-intellektuell-allemansratt.html
Jag har själv skrivit på den och rekommenderar alla att ta del av hans tankar där och själva ta ställning.

För övrigt anser jag att FRA-lagarna liksom Ipred ska rivas upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att mycket kan härledas ifrån många liberalers folkrörelse perspektiv, man känner sig helt enkelt inte bekväm i partiformatet. Därför tenderar liberaler att bli underrepresenterade i de intresse organisationer/partier som defacto driver saker mer konkret framåt.

Däremot i mer individuella forum, t.ex bloggar, men också när det gäller insändare, debatt artiklar och annat har liberaler en mer framskjuten plats.

När det gäller folkpartiet håller jag inte med om att det saknas en liberal ide debatt, däremot saknar de en tradition att omsätta liberala utläggningar i praktisk handling. medans man kan spendera en generation med att argumentera den korrekta defintionen på socialliberalism, är man oförmögen att ens nämna ordet integritet bland sina viktiga frågor på hemsidan.

Lars-Erick Forsgren sa...

Hittade just nu en debatt på bloggen "Sagor från livbåten" som handlade just om liberalismen.
Jag rekommenderar alla att läsa den, inklusive den lika intressanta kommentardiskussion som följt till den.

Anonym sa...

Du glömde länken ;)

Sagor från livbåten

Lars-Erick Forsgren sa...

Markus. Jag la in den på nästa bloggpost. Denna länk.
http://fridholm.net/2009/03/06/this-is-heavy-shit-filosofi-moral-och-ideologi/#comment-26243

Den som är någorlunda alert ser också att jag har en länk i min bloggroll. ;)