08 februari 2009

God morgon, världen!

Jag är en sån där person som inte kan tänka mig att se på teve på morgonen eller förmiddagen.
Däremot så vill jag ha på radions P1, så jag kan lystra till om det kommer något intressant. Vilket det ju oftast gör.

Ett av de program jag absolut inte vill missa är "God morgon, världen" på söndagsförmiddagarna, två välmatade timmar med ofta goda analyser och kommentarer till det som hänt senaste veckan.

Och inte minst, "Public service". Idag bl a med kostliga och träffande kommentarer till Skånepolisens egenhändigt tagna "apvideo" och till Maud Olofssons kärnkraftsvändning. Med en Leif GW Persson som menade att polisernas IQ är så låg att han inte förstod att de kan använda en videokamera - "de förstod väl inte att knappen on var på". Och Maud Olofsson som häftigt förnekade att centern svikit någon kärnfråga, nej, "kohandeln" den är det heliga för centern.

Och Bosse Ringholm som undrade vad Rosengård var för djurpark.

Dessutom så kommenterade Ursula Berge (fd ledarskribent i NSD och chef för sossarnas tankesmedja) och en Tibro-kvinna, vars namn jag glömt, dagsläget i svensk politik. De var överens om en sak: Vi har två stora partier, s och m, som trängs i mitten. Och vars övergripande målsättning är densamma: Makten.
Ideologin kommer däremot helt i skymundan.

Ja, vad är det jag tjatat om under det sista åren, om inte det.

Vi lever i en trist och torftig politisk miljö, för att citera Johan Westerholm/Mitt i steget.

Inga kommentarer: