20 januari 2009

Världens sämsta flygplats?

Är mäkta irriterad efter mellanlandningen på Heathrow, London. Efter en lång och tröttande resa med utmärkta Singapore Airlines ankom vi mycket tidigt till Heathrow. Grått. Kalla, långa korriodorer.
Jobbigt att bära handbagage för tre personer plus en sovande son. Letar förgäves efter en bagagevagn (trolley).

Hittade till slut en incheckningsdisk för att få boardingpass till vår anslutning ca fem timmar senare. Ser att numret på gaten inte står på boardingpasset. Nej, säger kvinnan, det kommer upp senare.

Min fråga om bagagevagn verkade hon inte förstå. Nej, det finns inte, sa hon till slut.
Ett korrekt svar. Visserligen hittade vi två förskrämda bagagekärror flera timmar senare när vi precis skulle in i gaten. Där gjorde de ju ingen nytta.

Gaten ja. Efter ytterligare grå korridorer var det en säkerhetskontroll. Va, redan? Då tar de grabbens vatten. Då hände det enda postiva på detta ställe. Kontrollanten sa att han skulle hälla ut vattnet, men vi fick behålla grabbens specialflaska och tillåtelse att fylla på den efter kollen.

I Singapore fick min fru smaka på vattnet, så de skulle se att hon överlevde och att det inte var något farligt gift som terrorister använder. Men flygplatsen i Singapore är trevlig, vänlig, ren och välskött. Även där långa avstånd, men är ju en stor flygplats, även den.

Tillbaka till Heathrow. Gatenummer? Visade sig att de kom upp väldigt sent. Och till vår gate kom den alldelses för sent. Vad är det för vits med att ange tid för när gaten öppnas, om man inte vet vart man ska gå? Utrikesgaterna låg i olika riktningar med gångtider på 10-20 min.

Tio minuter efter att gaten skulle ha öppnats ändrades uppgiften till att den skulle öppnas 15 min senare, dvs bara några minuter före annonserad avång. Men fortfarande inget nummer på gaten...

Nå, till slut kom numret. Gissa om det sprangs och konkades tungt bagage? Puh. Men sedan blev det lång väntan efter att ha passerade gate-disken. Men ingen toa där inne inte.
Även i planet satt vi närmare en timme innan det avgick, totalt 1,5 timme för sen avgång.

Jag har för mig att jag såg en info-disk någonstans, men inte där de mest behövdes, dvs i närheten av sista info-tavlan (med ofullständig info) före utgång till gaterna.

Allt andades en total nonchalans av kunderna/resenärerna.

Jag har svårt att tro att det finns andra stora internationella flygplatser med lika dålig service, avsaknad av bagagevagnar, och som inte anger gate i rimlig tid för avgångarna.

Jag hoppas jag kan undvika Heathrow i fortsättningen.

2 kommentarer:

Jay sa...

Jaaahhhh!!! Gud så mycket jag håller med dig... och till råga på allt så är Heathrow den enda flygplats där de tappat bort mitt bagage!

Jeezus!

Oh, så väl jag känner igen det där med att vänta på gate-nummer... :( för att sedan konstatera att planet är sent som fan.

Jag har kommit till samma slutsats som du, jag undviker Heathrow så mycket jag kan...

Lars-Erick Forsgren sa...

Men jag gillar inte Kastrup heller, vilket jag redovisade för drygt två år sedan. Och denna resa så lyckades Kastrup tappa vårt bagage så det tog dryga dygnet innan det kom fram. Svettigt.

Amsterdam har också märkt ut sig, där lyckades de slarva bort väskorna TVÅ ggr.

Frågan är hur man ska resa...