14 juli 2008

Socialliberalismen behöver ett pånyttfött folkparti

Jag får alltfler bekymrade kommentarer från fd eller snart fd-folkpartister om folkpartiets utveckling, dvs avvecklingen av socialliberalismen. Att tre fd partiledare går ut offentligt tillsammans med fyra riksdagsledamöter med kritik i FRA-frågan är bara ett tecken. Oron, bland de som tror på den socialt ansvarstagande liberalismen, är stor och utbredd.
Dagens partiledning verkar vilsen, och alltför angelägen att göra Reinfeldts moderater till viljes.
Det kan inte vara folkpartiets uppgift.

Målet kan inte vara att ha makten. Man måste veta vad man vill.

För socialliberaler bör makten vara ett medel att förverkliga mesta möjligt av socialliberala idéer. Då kan inte integritetsfrågan nonchaleras som den gjorts av dagens fp-ledning. Då kan man inte ha en överhetsattityd till vare sig medlemmar eller andra väljare. Då måste man inse att den sociala tryggheten inte får urholkas så att sjuka och arbetslösa upplever sig som jagade djur. Inse att piskan inte är rätt metod att göra folk friska eller för att skapa jobb. Folk vill inte vara sjuka eller arbetslösa. Folk vill jobba, och ärliga småföretagare är ekonomins ryggrad. Ett socialliberalt parti måste stå på den enskildes sida gentemot både staten, myndigheternas och storföretagens sida.
En sund kapitalism på en fri marknad, som inte dödas av storföretagens monopolsträvanden, är en förutsättning för demokrati. Men kapitalism är inte demokrati per definition. Det kan vi se i dagens China, där den råaste kapitalism finns utan tillstymmelse till verklig demokrati. Tvärtom ser man alltmer av vad som kan kallas maffia-kapitalism där. Det kan jag inte se som något föredöme.
En socialliberal marknadsekonomi och politik kan aldrig stå på etablissemangets sida.

Nu när de liberala inslagen i andra partiers praktiska politik förbleknar är det dags för folkpartiet att göra en uppryckning.
Använd kritiken mot FRA-lagen som en avstamp för en radikal pånyttfödelse inom alla områden för en socialliberal politik.
Det kräver att fp-ledningen tänker om, att den lyssnar till de liberala kritikerna inom och utom partiet.

För vad ska vi med ett folkparti till, om det inte är socialliberalt?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vilken glädje varje gång jag ser att vi finns, vi social liberaler:) Vi fortsätter kampen för individen. Jag har precis startat min socialliberala blogg på grund av att det är så viktigt att bevara. Ett tag var jag icke folkpartist för jag blev så himla illa berörd över att känna mig blå och helt borglig. Detta med allians är nog bra men samtidigt så glöms vi bort.
Mvh Marita Hirschberg (fp)

Lars-Erick Forsgren sa...

Jo, vi socialliberaler bör hålla kontakten. Det är för bedrövligt med det ideologiska förfallet inom fp.
Vill du veta mera om hur jag ser på socialliberalismens situation så finns några hundra inlägg om detta på denna blogg. Ur olika aspekter och infallsvinklar.
Plus ett flertal gästbloggarinlägg av den genuint socialliberale fd riksdagsmannen Hans Lindblad.
Länkar till hans texter här finns f ö under särskild rubrik i blogghuvudet ovan.

Lars-Erick Forsgren sa...

Marita.
Ett problem är att det finns ett antal ledande fp-företrädare som kallar sig socialliberala - i högtidliga sammanhang - men som i praktiken inte är det.
Idag finns nog fler soc-liberaler utanför fp än inom.
Jag ser idag inget bra namn som SOC_LIBERAL partiledare i fp, inte i en hast i alla fall. Några dussing hyfsade företrädare på lägre nivå, men ingen p-ledare. Tipsa mig gärna!
Vem man ska rösta på? Ja det är ett problem! När integritetsfrågorna är mest aktuella var piratpartiet det enda alternativet. Men de är smala...
(L) uttytt liberaldemokraterna är ett nytt intressant alternativ, men där finns även ett antal tveksamma personer, så jag vet inte vart det tar vägen.

Har du mitt mail? Eller Facebook?