18 september 2010

En högst passande motivering för att rösta på piratpartiet.

Jag hade inte tänkt skriva något idag. Men efter en liten rundkoll så tränger så många ämnen på att jag måste lufta en del tankar här.
Så t ex vill jag att så många som möjligt läser Emma/opassandes bloggtext där hon motiverar varför hon röstar som hon gör.
Jag citerar ett stycke.
"Jag röstar på Piratpartiet och det gör jag för att människor som inte begår några brott ska inte behöva bli behandlade som brottslingar. I dag misstänker vi allt och alla — vi uppfostras att tro att våra medmänniskor inte går att lita på och att vi därför måste beslå folket med begränsningar.
Rädslan för vad fusk kostar samhället kostar ironisk nog långt mer än själva fusket, både i reda pengar och utveckling. Vi förutsätter plötsligt att ingen har rent mjöl i påsen samtidigt som vi säger att om man har rent mjöl behöver man inte oroa sig… en av vår tids största farligheter och som göder ex. rasism och utanförskap.
Att rösta är den enda gången man faktiskt är med och bestämmer själv, på riktigt. Att rösta är praktiskt taget en manifestation av din integritet: Du får rösta på vem du vill, utan tvång att redovisa för andra vilka du valt eller varför.
Det är själva grundtanken. I år har vi dock fått se vissa av de här självklarheterna tunnas ur. Vi röstar inte på ett parti längre, vi röstar på ett av två block. Blocken har dessutom valmanifest som ligger väldigt nära varandra."


Bra rutet!

Men jag vill tipsa om ännu en som skriver varför hon röstar och kandiderar som hon gör; Viktoria Westberg kandidat till fullmäktige i Uppsala. Det gäller att inte gripas av panik pga otrevliga opinionssiffror.

Och så finns det fortfarande människor som tror att piratpartiet är till för tjuvar och snåla fildelare! De som verkligen tror det måste vara mycket lata eller så försedda med de största skygglappar som finns. Eller så bryr de sig inte om demokratins fortlevnad.

1 kommentar:

Michael Gajditza sa...

Hej!

Skrev detta som kommentar till vad du skrev hos mig:

Ja du min vän, det har känts lite som att ropa i en öken då jag försökt ta upp de frågor som både du och jag brinner för och som utan tvekan är viktigare än både rut o rot o bröstpumpar! Men vad är ett datalagringsdirektiv i jämförelse med att diskutera om något 100-tal kvinnor ska förbjudas att bära burka? Det gäller att prioritera!

Rättssäkerhet? Ointressant i jämförelse med att Ohly hade kostym och slips. Ursäkta avbrottet, jag måste gå och spy lite........

Sådär, men jag pallar inte att tänka på eländet mer utan ikväll så släpper jag detta och börjar fundera på hur eftervalsanalysen ska se ut. Till den och till vad som ska komma därefter lär både du och jag få anledning att återkomma.

Ha en riktigt skön helg!