16 april 2010

Ett liberalt samhälle (Elsa)

En gång i tiden för länge sedan fanns en studiecirkel i Studieförbundet Vuxenskolan för folkpartister som hette Elsa, ett liberalt samhälle. Det var på den tiden som folkpartiet var ett liberalt parti. Och så förblev det, kanske pga "Elsa", ännu några decennier.
Numera är det knappast populärt inom fp att bedriva studier i liberala elementa, såsom i den studiecirkeln. Det har ju utvecklingen visat - och det är synd.

Jag kommer att tänka på detta när jag läste hur en av de kvarvarande liberalerna beskriver sin liberala vision, Daniel Rohdin i Eslöv.

Jag har publicerat Daniels korta och koncisa text på bloggen Liberal 2010, länk här. Den påminner mig om hur fp en gång var, och borde bli igen. Jag har skrivit liknande texter ett antal gånger under mina aktiva fp-år. Det som gläder mig är att en av dagens aktiva folkpartister, som dessutom är liberal, tänker i de banor som vägledde mig och fp under 1900-talets senare hälft (och i och för sig i stort även ett par decennier före 1950).

Det beklämmande är att flera av dagens ledande fp-are inte alls verkar ha denna vision. Det är t ex i allt väsentligt rena motsatsen till vad Johan Pehrson står för.

Jag hoppas ni bli nyfikna och läser Daniel Rhodins liberala vision. Den finns också att läsa på Liberati.

Inga kommentarer: