15 december 2009

Kaffe, te och diabetes

Är detta dagens största nyhet för många? Eller i vart fall bästa?

Detta att ny forskning visar att några koppar kaffe eller te minskar risken för diabetes. I pappers-DN toppar den nyheten, men i internetupplagan hamnar den en långt ner i listan.
Helt nytt är det dock inte att kaffe är bra emot diabetes. Dock är det inte bra med kaffepimplande för de med högt blodtryck, koffeinet är inte bra. Dessutom noteras att det inte är koffeinet som motverkar diabetes. Koffeinfritt kaffe funkar lika bra.

Det roliga för mig, som inte dricker kaffe, är att te nu också lyfts fram som lika nyttigt och verksamt emot diabetes. Möjligen dricker jag lite för lite te per dag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore förstås väldigt intressant att se hur denna undersökning egentligen gått till. Ibland blir man förvånad av hur ovetenskapligt man tittat på data.

Bara en sådan fundering som vad de som inte dricker varken kaffe eller te dricker istället om dagarna. Coca Cola? Saft? Ganska ofta någon söt dryck i alla fall vilket ganska uppenbart torde öka risken för diabetes typ 2.

Lars-Erick Forsgren sa...

Pop. Det var en riktig kommentar. Samtidigt som du tar bort en del av min "glädje". Undersökningen ska ha gjorts på 500 000 vuxna.

Coca-cola och saft kan ju inte vara bra alternativ, vilka dock tycks öka som måltidsdryck (!) bland många. Men vatten är ju ett bra alternativ, skadar väl knappast någon i alla fall.

Anonym sa...

Lars-Erick, trist att förstöra nyheten för dig. Dock skulle jag också vilja att det vore sant då jag är en storkonsument av kaffe.

Vid nåt tidigare "larm" eller forskarrapport blev jag uppmärksammad på att en hel del av denna typ av medicinsk "forskning" bara är omtröskande av gammalt data som samlats in för andra syften. Mycket riktigt gäller det även denna rapport.

"Forskarna har sammanställt ett 20-tal olika studier" (http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3308820)

Denna metodik lämnar ju dörren rätt vidöppen för att hitta falska statistiska samband. Därav min colahypotes. Som unkarkl drack jag förresten Coca Cola till varje middag under flera år vilket inte var bra för vikten (konstigt nog klarade sig tänderna). Det fick bli bantning och sedan mineralvatten istället. Numer kan jag knappt dricka läsk alls utan att tycka att det är alldeles för kvalmigt sötsliskigt.

Media är väldigt naiva i rapporterandet av forskningsrapporter överlag. Man verkar aldrig fundera över att forskare kan ha både det ena och det andra ovetenskapliga skälet att dra just de slutsatser de drar. Oftast gäller det väl anslag. Misstanken finns nog även här.

"Rachel Huxley [huvudförfattaren] tror att vi inom tio år får se nya läkemedel mot diabetes.

– De bygger på koncentrerade mängder av ämnen som finns i kaffe och te, säger hon." (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kaffe-och-te-ger-bra-skydd-mot-diabetes-1.1013874)

Ska vi gissa att hon forskar eller vill forska på just den typen av läkemedel? Misstanken blir inte mindre när man ser att hon ingalunda är en "riktig" professor utan adjungerad professor (dvs en extern part, oftast ett företag, betalar lönen). (http://www.medfac.usyd.edu.au/people/academics/profiles/rhuxley.php) Som vanlig förstår dock inte media att tydliggöra denna skillnad.

Lars-Erick Forsgren sa...

Bravo Pop. Men nu var ju inte denna min bloggpost så djuplodande, mest en avspark för att se om jag "måste" kommentera andra bloggar och/eller nyheter. Det var främst detta att té öht nämndes som gladde mig, spec eftersom det var i positiva ordalag.
Håller f ö med dig betr vatten, coca-cola etc, samt att pressen borde vara mera noga med att kolla upp forskares bakgrundsfakta. Om de verkligen är "objektiva" och självständiga eller om de är knutna till ngt intresse, ngt företag el ngn lobbygrupp.

Anonym sa...

"Men nu var ju inte denna min bloggpost så djuplodande"

Nej jag vet, men jag behövde en liten paus på jobbet. :-)