17 april 2009

... och jag som redan har huvudvärk

Ser nu att det blev fängelse för de åtalade i Pirate Bay-rättegången.
Visserligen lär inte sista ordet vara sagt.
Jag är ingen anhängare av olaglig fildelning. Men detta var en märklig dom. Måste kolla upp lite.
Men jag har ju redan huvudvärk.
Dagens samhälle, politik, domar, lagar etcetra. De verkar ha fjärmat sig från verkligheten på ett underligt sätt.
En kommersialisering av friheten. Internet ska snävas in, bli en kabelteve-kanal.
Orkar inte tänka mer nu.

Men trots att inte piratpartiet är inblandat egentligen i detta, så ger domen partiet fler sympatisörer.
Jag gissar att bloggosfären exploderar av kommentarer inom kort.

2 kommentarer:

pop sa...

Jag har sedan rättegången började tyckt att Pirate Bay-killarna uppträtt lite klantigt. Kanske inte så mycket under rättegången som under all denna tid innan. Nu har de varit fildelningsaktivister vilket de iofs försökt förneka men som hållits mot dem i domstolen och skulle jag tippa ytterst var det som fällde avgörandet (rent psykologiskt).

Tänk om de istället hade hade lanserat en site med samma funktion som de kallat t.ex. File Exchanger Pro och lagt till en tydlig disclaimer som sagt att de inte tar ansvar för vad för slags filer som utbyts men att användaren förutsätts respektera lokala lagar. Jag tror inte att de hade blivit fällda då.

Lars-Erick Forsgren sa...

Ser man på, du snuddar vid en tanke jag haft också.
Skriver lite mer om det i en egen bloggpost.