11 januari 2009

Riksdagen drunknar, är det Gutenbergs eller internets fel?

Jag skrev för några månader om likheterna mellan den situation som uppstod vid boktryckarkonstens genombrott och nu genom internet. (Även publicerad hos Arvid Falk.)
Publicerad hos mig 10 okt:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/vad-har-gutenberg-med-fra-och-demokrati.html

Ser till min glädje att det temat nu lyfts fram igen, nu av bloggarna Johan Westerholm och Anders Widén.
Länkar: http://mitt-i-steget.blogspot.com/2009/01/rdda-mnniskor-med-makt-r-farliga.html
resp
http://djingis.blogspot.com/2009/01/befria-ymnighetshornet.html

Samtidigt har hos Farmorgun blossat upp debatten om riksdagens/politikernas arbetsvillkor. Är det för många eller för få riksdagledamöter? Vad hinner de? Måste - kan de lita på varandra?
http://farmorgun.blogspot.com/2009/01/riksdagsledamter-frklarar-sin-tystnad.html

Även detta är saker som jag diskuterat ett otal gånger. Ett exempel finns på denna länk.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/tid-fr-demokrati-eller-drunknar.html
Närliggande text också på
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/vad-br-ska-och-vad-kan-politiker-gra.html

Nå, vi kan konstatera att både Gutenberg och internet är upphov till en informationsexplosition. INGEN KAN TA DEL AV ALLT. Men alla, snart sagt, har chansen att ta till sig så mycket mer än förr. Så mycket att det kan medföra att de börjar ifrågasätta beslut och klokheten hos de mäktiga.

Riksdagen har ännu inte lärt sig hantera Gutenberg. Än mindre internet. De ser det som ett problem. Vissa tror sig kunna möta det genom förbud och regleringar. Som katolska kyrkan gentemot Luther och böckerna.

Och det ÄR ett problem.
Jag vet inte hur man löser det. Eller om det ens går eller är önskvärt.

Det jag vet är att jag kräver två saker av alla makthavare inklusive riksdagens ledamöter.

1. Att de har en säker ideologisk kompass. (Då menar jag inte att de kan rabbla partiprogrammen, utan något mycket djupare och viktigare!) Annars går de vilse omedelbart.
2. Att de lyssnar och kommunicerar med medborgarna. Då får de relevant information om både sakfrågorna och om stämningsläget hos de som de skall representera. De får inte låsa in sig för att läsa handlingar så ögonen blöder. Det är bra att kunna saker. Men fackidioti, som leder till räddhåga inför att ta ställning för viktiga demokratiska värden, det är inte det vi vill se hos er.

Behöver det i grunden vara svårare än så?


Då kommer aldrig tankar om FRA-lagar eller IPRED ens att uppstå.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lars-Erick!

Jag läser alltid dina inlägg med stort intresse. Dock är ett ett otyg med dina inklistrade länkar - jag läser ofta från mobilen och då är det rätt trassligt att de inte är klickbara. Bara en tanke!

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej, jag har för mig att länkandet funkade när jag skrev fr min hemdator. Men nu vet jag inte varför denna lilla minilaptop inte funkar på samma sätt.
I värmen här, o med ett tangentbord som inte hinner med, orkar jag inte kolla varför...
Men snart är jag i Sverige igen. Visserligen ramlar vardagen över mig, men då ska jag ändå försöka "titta till" div bloggfunktioner.
Hoppas jag.

Anonym sa...

Lars-Erick, Det är viktigt att komma tillrätta med problemet, när det är uppenbart rätt skadligt. Skadligt både för det politiska förtroendet och för det demokratiska rättssamhället.

Lars-Erick Forsgren sa...

Kollade tillbaka lite. Märkligt nog verkar "klickbarheten" ha funkat även någon vecka i början av min resa, men sedan försvunnit.
Men jag vet mig inte ha ändrat tillvägagångssättet, så det känns mystiskt.
Detta gäller alltså i bloggposterna.
Däremot så brukar inte länkar som jag skriver in i kommentarerna gå att klicka.

Gun Svensson sa...

Mycket bra fråga!!! Ska ta upp den här tråden i min nästa postning, men jag har nyss sänt ett debattinlägg till Norrtelje Tidning med bäring på Riksdagssvar.se och CenterUppropet, aktuellt efter flera inslag i SVT Mittnytt i förra veckan. Har därför gjort mitt vid datorn för idag. Funderar på att dra igång en lokal studiecirkel där dina postningar kan komma till användning.