10 november 2008

Det kokar nu... Har byråkraterna kidnappat alliansens toppskikt?

Så kom myglet runt FRA-lagarna upp till ytan igen. Det är bra. Öppenhet hör hemma i en demokrati, FRA och dess supporters verkar inte trivas i ett öppet klimat, trots att de då och då låtsas genom att läcka ut uppgifter. Då ska de inte heller få chansen att vara demokratins dödgrävare.

Oppositionen har jag svårt att lita på, med deras bakgrund. Förtroendet för Alliansregeringen är lika lågt. Kan inte någon väcka någon ledande politiker inom Alliansen? Är de döva? Eller har de kidnappats av FRA-kramarna?

Vi har sökt föra en dialog, belevat och verserat, men ingen lyssnar. De interna FRA-kritikerna förs bakom ljuset och hyssjas ner. En del FRA-kramare hör oss, men utan att lyssna. Det blir ingen dialog. Ingen prövning av fakta och sakskäl.
Än den gång - vart tog demokratin vägen?

Jag ser att även Johan Westerholm har svårt att hålla en hovsam ton längre i sina senaste inlägg. Politikerna abdikerar, skriver Mark Klamberg, fortfarande med juristens analytiska formuleringar, men med en alltmer kännbar underliggande vrede .
Byråkrater och tjänstemän sitter i förarsätet, menar Hans Lindblad i sina artiklar på min blogg.
Det värsta är att vissa politiker till och med verkar trivas med att slippa hålla i ratten, de säger att nog håller byråkraterna trafikreglerna.
Pyttsan. Demokratins trafikregler verkar de inte ha en aning om. Och har de det, bryr de sig inte. Det räcker för dem att hålla i ratten.
Alliansens moderata första-femma har ju gett dem både ratten och startnycklarna.

Läste i Dagens svenskbladet, http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=fra_lagen_i_ny_forbattrad_version.html
Tänkte först att det var en lysande satir.
Så blev jag fundersam. Det är ju verklighet! Verkligheten överträffar som alltid dikten. Och jag ryser, fryser trots att det kokar inombords. Jag har inte tid med detta, men kan inte släppa det. Farmorgun i Norrtälje har som vanligt grepp om diskussionerna, och visar samma djupa oro... för att ta ett milt uttryck.

Och pajasen Alexander Bard lyckas med att förvirra med sina underliga uttalanden. Han skulle rädda fps integritetsprofil efter FRA-fiaskot, men gör bara saken värre. Jag gissar att Camilla Lindberg mår illa. Den trogna moderaten Mary i Minamoderatakarameller får allt svårare att behärska sig när FRA-lagarnas hantering kommer på tal. Dessutom har hon hoppat av Bards Liberati efter hans diktatoriska anspråk.

Med det senaste i FRA-frågan i åtanke så ska vi bara glömma Bard. Han är bara pinsam.

Det kokar nu...

5 kommentarer:

Anders sa...

Ja, det kokar...
och visst är tjänstemän duktiga! Men man har missat poängen som politiker - som trots allt får 53.000:- i månaden - för att ta på sig ansvaret att vara folkvald LAGSTIFTARE...
Med viss eftertanke. Jag begär inte mer. Vanlig hederlig normalintelligens räcker ju för att granska de lagförslag man trycker på knappen för eller emot...

Och räcker inte normal intelligens. JA då ska man per automatik rösta nej. NEJ NEJ.

NEj, för jag förstår inte den här lagens konsekvenser... Den är för luddig för mig. För jag är bara en lekman som sitter här i riksdagen och representerar 9 miljoner andra lekmän som är busschaufförer, rörmokare, läkare, hamburgerbarägare, gitarrister... Lärare, barnmorskor.

Det är dom jag representerar, oavsett vilket parti jag som lekman med rätt att stifta lagar i riksdagen, tillhör.

Så borde en riksdagsman tänka.

Lars-Erick Forsgren sa...

Mmmm,Anders. Ja, svårare behövde det inte vara.
Fattar man inte med sitt förnuft så ska man säga nej tills man begriper.
Inte bara tills man blir "övertalad".

Det finns inget krav på att en riksdagsman ska vara intelligentare eller bättre än en vanlig "Svensson".
Men han ska i alla fall försöka använda det förstånd han/hon har.

Eller så har vi för "duktiga" tjänstemän.
Och ingen vågar ropa att Kejsaren är naken.

Anonym sa...

Du skrev
"Tänkte först att det var en lysande satir."
Nästan lika kul som detta.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/2696031/Anti-terrorism-laws-used-to-spy-on-noisy-children.html

Skall vi tro att eftersom vi svenskar är så mycket ......... än dom andra så kommer vi att slippa se liknande artiklar i Svenskbladet?

Anonym sa...

Grupptryck, "groupthink" och rädslan att förlora ett välavlönat jobb är den representativa demokratins baksida. Stor risk att obekväma nej-sägare inte får fortsatt förtroende. Citat ur Fokus, Spelet om FRA: "Jan Björklund leder utfrågningen. Förstör inte din karriär, säger han" Ur SVT: "Reinfeldt: ska skottet komma inifrån".

Därför förordar jag direktdemokrati. Låt politikerna förhandla med oss gräsrötter om FRA-lagen, terroristlagar från USA, svensk militär i Afghanistan, trafiktullar, pig-avdrag och 17000:- extra i månadslön. Låt dem förklara! Vi kanske lyssnar.

Lars-Erick Forsgren sa...

Fridolf. Jag respekterar din vilja att förbättra demokratin, det är bara så att jag inte tror att din väg leder till reella förbättringar.

Och en sak som gör mig ytterligare bekymrad är de kommentarer jag läser till tidningarna artiklar i dessa ämnen. En skrämmande okunskap, ett har emot integritet, en oartikulerad kör av röster EMOT rättssäkerhet etc. De har i än högre grad än riksdagen slagit dövörat till.

Jag som vill tro på människans godhet, på upplysning och sansade demokratiska samtal, jag förfäras.