30 oktober 2008

Ska "vem som helst" kunna spåra oss med hjälp av våra kläder?

Integritet är ett vittomfamnande begrepp. Vad sägs t ex om denna motion av folkpartisterna Agneta Berliner och Birgitta Ohlsson?

Jag låter motionen tala, och visst är det skrämmande perspektiv som målas upp, ja som redan är här.

Motion 2008/09:K333 Radioetiketter och integritet

"Så kallade RFID-taggar, det vill säga radioetiketter med en slags radiosändare utan batteri som avläses med antenn, blir allt vanligare. Globalt pågår just nu en skenande utveckling där produkter som alltifrån klädesplagg till skrifter och körkort får en RFID-tagg kopplad till sig.

Detta bär med sig integritetsproblem för den enskilde individen då RFID-taggarna ofta sitter kvar i exempelvis kläder, skor och andra varor vi bär med oss. Via antenner kan då enskilda personer, företag, myndigheter med mera och i det förlängda loppet också obehöriga följa vad vi bär eller har på oss och därmed identifiera och kartlägga oss och våra köpbeteenden, livsval och preferenser.
Detta blir en slags fortsättning och förlängning på övervakningskameror, men öppnar också upp för att privatpersoner i form av så kallade ”stalkers” lättare kan följa sina offer och kriminella enklare kan stjäla andras identiteter eller kontokort.

Dessa scenarion påkallar att någon form av lagreglering bör ske för att beivra missbruk av RFID-taggar framförallt dold RFID-avläsning riktad mot människor på allmänna och offentliga platser. I en del amerikanska delstater finns redan liknande lagstiftning."

Min korta kommentar är bara om det verkligen behövs sådana RFID-taggar över huvud taget? Är det ett nödvändigt bruk? Risken för missbruk är ju dessutom enormt stor.

För övrigt anser jag att FRA-lagen skall rivas upp.



3 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

L-E

Alliansens arbete med "FRA-lagen" å ena sidan och integritetsmotioner å andra sidan hänger inte ihop. Alls. Mitt liberala hjärtas tilltro och hopp börjar frysa till is inom kort.

Jag kommer sitta still i båten tills jag ser tilläggspropositionen. Men då.....

Lars-Erick Forsgren sa...

Tja, alliansen är en sak. Enskilda ledamöter en annan.
De motioner jag observerat är ju från FRA-kritiker.
Men de vill ju inte stjälpa båten heller.

Jag tror de har det mkt svårt inombords. De andra... hm... de vill jag inte uttala mig om.

Johan Westerholm sa...

Nej. De måste vara kluvna. Men vad ser de när de tittar på sig själva i spegeln?

Du vet var jag kommer ifrån för miljö, och jag har lärt mig att för var tid försöka vara en hel människa. Därav så frågande.

Är det värt priset?