06 oktober 2006

Betr Sabuni och integrationspolitiken

Jag vill förtydliga betr Nyamko Sabuni. På många sätt är hon en tydlig liberal, om socialliberal är mera osäkert. Hon är skärpt, bra i debatter och verkar oftast påläst. Men varför sätta henne på integrationsministerposten? Bara för att hon är invandrare och har en hudfärg som "syns"? Är inte det lite gottköpt och samtidigt övertydlig opportunism?
Betr jämställdhetsfrågor vet jag inte tillräckligt om henne, men man kan ju hoppas. Illavarslande var dock hennes utspel om gyn-kontroll av småflickor, det var inte speciellt liberalt. Saknade dessutom fingertoppskänsla. Att kvinnlig omskärelse är en styggelse, som måste bekämpas, det är en sak. En annan är den integritetskränkning som hennes förslag innebär.
Jag menar också att i långa, viktiga stycken var det olyckliga ställningstaganden som Nyamko och Mauricio Rojas tog när de två stod för fps integrationspolitiska utspel härom sistens. Nu har ju också Mauricio lämnat frågorna om integrationspolitik, och det är nog en välgärning för fps profil som ett invandrarvänligt parti.
Frågan är bara vilken profil det får med Nyamko som minister för detta! Hennes bakgrund är visserligen som barn till en politisk flykting. Men det var länge sedan, och i övrigt verkar hon inte ha någon större kontakt med breda invandrargrupper heller.
Min kommentar alltså, Nyamko Sabuni är en bra kvinna, men på fel plats.

Och migrationsfrågorna ska väl Tobias Billgren (m) ta hand om. Inklusive att få fason på MIV? Eller? Det torde bli en tuff uppgift. Om han är vuxen den återstår att se. Å andra sidan bör det vara svårt att göra det sämre än "utvisningsministern" Barbro Holmberg.

2 kommentarer:

Per Edman sa...

Nyamko är mycket mer än en hudfärg och ett kön och jag börjar bli riktigt trött på de som behandlar henne som att hon inte är det.

Lars-Erick Forsgren sa...

Just det, Per. Jag menar alltså att Nyamko är mycket kompetent i många frågor, men hon har sagt en hel del som känns fel för en liberal i just integrationsfrågan. För mig verkar det som att hon satts på denna post för att man ville ha en färgad invandrarkvinna där.
Det känns lika unket som när kvinnliga ministrar en gång i tiden bara var tänkbara om de tog hand om "kvinnliga" frågor som familj- och konsumentfrågor. Jag trodde att vi kommit längre idag än den typen av enögt tänkande!
Men det är ju lika tokigt att sätta centerpartister, tillika lantbrukare (el. hästuppfödare) som jordbruksministrar. Dessutom på ett onödigt departement.